Obowiązkowe punkty ładowania – kogo dotyczą nowe regulacje?
Nowe regulacje w zakresie infrastruktury wpływają na różne rodzaje nieruchomości.
1. Dla budynków niemieszkalnych:
– Właściciele i zarządcy budynków z min. 21 miejscami parkingowymi (zarówno istniejących, jak i nowo budowanych) muszą zainstalować punkty ładowania samochodów elektrycznych.
W przypadku nowo budowanych obiektów z min. 10 miejscami parkingowymi:
– Na etapie projektowania należy uwzględnić instalacje do montażu punktów ładowania;
– Wymagana jest minimalna moc przyłączeniowa dla efektywnego ładowania na stanowiskach postojowych wewnątrz i na zewnątrz budynku;
– Zarządcy muszą mieć status dużego przedsiębiorcy.
2. Dla budynków mieszkalnych:
– Przepisy dotyczą budynków z min. 11 miejscami parkingowymi;
– Bezpośredni montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych nie jest wymagany, ale infrastruktura pod instalacje musi być przygotowana (np. kanały na przewody i kable elektryczne);
– Za instalację punktów ładowania w takich budynkach odpowiadają właściciele miejsc parkingowych przypisanych do poszczególnych lokali oraz wspólnota mieszkaniowa.
W budynkach wielorodzinnych, gdzie znajdują się więcej niż trzy lokale mieszkalne, montaż i użytkowanie stacji ładowania wymaga zgody zarządu wspólnoty.
Wdrożenie punktów ładowania w remontowanych budynkach
W przypadku budynków, które są w trakcie przebudowy lub remontu, obowiązują zbliżone przepisy. Zależnie od tego, czy budynek jest mieszkalny, czy niemieszkalny, właściciele lub zarządcy muszą spełnić określone wymogi.
W przypadku budynków niemieszkalnych należy zainstalować co najmniej jeden punkt ładowania oraz przygotować kanały na przewody i kable umożliwiające przyszłą instalację jednego punktu ładowania na każde pięć miejsc parkingowych.
W budynkach mieszkalnych konieczne jest przygotowanie instalacji elektrycznej na wszystkich miejscach parkingowych, aby umożliwić montaż punktów ładowania na każdym z nich w przyszłości.
Obowiązek instalacji infrastruktury związanej z ładowaniem pojazdów dotyczy jedynie sytuacji, w których modernizacja lub remont budynku wiąże się z wydatkami przekraczającymi 25% wartości samego budynku, nie obejmując wartości gruntu. Ponadto koszt montażu punktów ładowania oraz kanałów elektrycznych nie może stanowić więcej niż 7% całości kosztów modernizacji. Dotyczy to zarówno miejsc parkingowych wewnątrz budynku, jeśli remont obejmuje również parking lub infrastrukturę elektryczną, jak i tych przylegających do budynku, w przypadku, gdy prace modernizacyjne dotyczą parkingu lub jego instalacji elektrycznej.
Wyposażenie budynku w punkt ładowania – wyprzedź przepisy
Z powodu wzrostu zainteresowania stacjami ładowania dobrze jest zacząć przygotowania jak najszybciej. Prognozuje się, że popyt będzie rósł, co może skutkować wydłużeniem czasu oczekiwania i zwiększeniem kosztów związanych z wdrożeniem punktów ładowania.
Nowe regulacje stanowią odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie kierowców indywidualnych czy firm korzystających z flot elektrycznych na infrastrukturę wspierającą pojazdy elektryczne, a jednocześnie nakładają na przedsiębiorców znaczące obowiązki. Jeśli planujesz inwestycje w najbliższych latach, warto już teraz uwzględnić przyszłe potrzeby i wymogi, aby uniknąć potencjalnych przeszkód i wyższych kosztów w przyszłości.
Rodzaje stacji ładowania od TAURONA
TAURON regularnie poszerza ofertę ładowarek do aut elektrycznych, które są przeznaczone do użytku indywidualnego oraz dla firm. Dzięki dostępnym urządzeniom naładujesz wszystkie elektryki dostępne na rynku – niezależne od typu przetwornic czy pojemności akumulatorów trakcyjnych.
Konstrukcja stacji ładowania: wallbox i słupek
Wallbox to naścienna stacja ładowania. Urządzenie przeznaczone jest do montażu w pomieszczeniach zamkniętych lub zadaszonych. Ma moc przyłączeniową 3,7–22 kW. Napięcie zasilania i napięcie wyjściowe: 3x230V/400V. Maksymalny prąd ładowania: 3x32A.
Do instalacji na parkingu przeznaczone są stacje ładowania typu słupek. Nie wymagają zadaszenia. Należy je przymocować bezpośrednio do podłoża, np. przy miejscu parkingowym. Ich moc przyłączeniowa to 22–44 kW. Napięcie zasilania i napięcie wyjściowe: 3x230V/400V. Maksymalny prąd ładowania: 3x32A.
TAURON oferuje inteligentne stacje ładowania. Wykorzystują one równoważenie międzyfazowe i automatycznie przełączają się pomiędzy fazami. Dzięki temu optymalnie wykorzystują moc dostępną w domowej instalacji i znacznie skracają czas ładowania akumulatorów trakcyjnych. Cały proces możesz monitorować i wpływać na jego przebieg zdalnie – za pośrednictwem aplikacji na smartfony lub systemu uruchamianego przez przeglądarkę internetową.
Stacje ładowania AC i DC
Stacje ładowania AC wykorzystują prąd przemienny. Mają idealną relację ceny do szybkości ładowania. Świetnie sprawdzą się w gospodarstwach domowych i niewielkich firmach.
Stacje ładowania DC ładują akumulatory prądem stałym. Charakteryzują się dużą wydajnością – działają szybciej od stacji AC. Ich moc najlepiej wykorzystasz w ogólnodostępnych punktach ładowania, przeznaczonych np. do ładowania firmowej floty elektryków.
Jeżeli chcesz poznać szczegóły oferty, znajdziesz je w zakładce Stacje ładowania samochodów elektrycznych od TAURONA. Wystarczy wypełnić formularz, aby skontaktować się z fachowcami TAURONA i otrzymać bezpłatną wycenę. Jeżeli zaakceptujesz warunki, doświadczeni instalatorzy przygotują niezbędny sprzęt i zamontują go we wskazanym przez Ciebie miejscu.
Sprawdź także ofertę stacji ładowania przeznaczoną dla firm – wypełnij formularz kontaktowy i dowiedz się, która ładowarka najlepiej odpowiada potrzebom Twojej firmy.
Jeśli planujesz inwestycje, nie czekaj, już teraz uwzględnij regulacje, które nakazują montaż obowiązkowych punktów ładowania. Unikniesz w ten sposób możliwych dłuższych terminów dostaw kluczowych elementów, a przez to komplikacji i dodatkowych wydatków.