Coraz więcej Polaków robi zakupy w internecie
Sklepy internetowe przejmują coraz większe obszary handlu. Bogaty wybór produktów na stronach internetowych, natychmiastowe księgowanie zapłaty, łatwość korzystania z konta bankowego – wszystko to sprawia, że zakupy w sieci stały się codziennością. Z najnowszych badań wynika, że już 88% Polaków kupuje w sieci [1].
Najczęściej zakupy online robią przedstawiciele najmłodszej grupy badanych (13–29 lat), czyli tzw. Generation Z (Pokolenie Z). Aż 86,2% z nich potwierdziło, że robi zakupy online minimum raz w miesiącu. A jak to wygląda w przypadku starszych grup wiekowych?
Seniorzy też kupują w sieci
Z raportu TAURONA „Seniorów sposób na COŚ się zepsuło” wynika, że 54% respondentów uważa, że korzystanie z internetu jest niebezpieczne.
Dlaczego Seniorzy obawiają się korzystać z internetu? Poznaj ich odpowiedzi:
- 20% badanych boi się, że ktoś może ich okraść/oszukać,
- 16% obawia się wycieku danych,
- 11% boi się hakerów,
- 6% obawia się wirusów,
- 4% mówi, że korzystanie z internetu jest szkodliwe dla zdrowia.
Jak bezpiecznie kupować przez internet?
Największą zaletą sklepów online jest dostępność przez 24 godziny na dobę. Łatwość zakupów nie jest równoznaczna z bezpieczeństwem. Dlatego zachowaj szczególną ostrożność. Zanim przystąpisz do kolejnych zakupów, sprawdź, jak bezpiecznie kupować przez internet. Poniżej znajdziesz zasady, których przestrzeganie pozwoli Ci odwiedzać bez ryzyka ulubione sklepy i realizować bezpieczne płatności w internecie.
Chcesz poznać sposoby działania oszustów i nauczyć się przed nimi bronić? Przeczytaj artykuł: Oszustwa internetowe – najpopularniejsze sposoby wyłudzenia danych i pieniędzy
1. Sprawdź wiarygodność sklepu internetowego i sprzedawcy
Korzystaj z danych publicznie dostępnych w internecie. Wiarygodność sprzedawcy możesz potwierdzić za pomocą publicznych rejestrów przedsiębiorców: CEIDG, KRS, REGON. Dane sprzedawcy zawiera także wykaz podatników VAT. Dzięki temu zyskasz pewność, że sprzedawca faktycznie prowadzi oficjalnie działalność gospodarczą. Dodatkowo poszukaj negatywnych i pozytywnych opinii na temat sklepu na forach internetowych.
2. Przeczytaj opis produktu i regulamin sklepu
Zwróć uwagę na opisy produktów – nie podejmuj decyzji zakupowych wyłącznie na podstawie zdjęć. Nieuczciwi sprzedawcy stosują różne manipulacje słowne, aby ukryć istotne informacje na temat towaru. Jednocześnie eksponują cechy, które silnie działają na emocje. Przeczytaj też regulamin sklepu, w którym chcesz dokonać zakupu.
3. Zwróć uwagę na zabezpieczenia strony
Przed zakupem sprawdź, czy dany sklep online ma certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer) lub TLS (ang. Transport Layer Security). To sposoby szyfrowania, które chronią dane, gdy wypełniasz formularze zamówień na stronie sklepu, korzystasz z bankowości elektronicznej lub otwierasz konta na portalach społecznościowych.
Jak sprawdzić, czy sprzedawca stosuje certyfikat SSL? Adres witryny powinien być poprzedzony przedrostkiem https i znakiem kłódki (ikonka może się znajdować również po prawej stronie okienka adresu).
4. Chroń swoje dane!
Nie przesyłaj nikomu swoich danych osobowych, loginów i kodów dostępu w wiadomościach e-mail czy za pośrednictwem komunikatorów. Oficjalnie działające podmioty (banki, e-sklepy, dostawcy mediów czy organy państwowe) nie wysyłają takich próśb za pomocą poczty elektronicznej. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zażądać usunięcia danych osobowych z baz danych każdej firmy.
Sprawdź, jak ustrzec się przed atakami cyberprzestępców. Szczegóły w artykule: Jak rozpoznać phishing?
5. Unikaj superokazji zakupowych
Nie rób zakupów w internecie w sklepie, którego nie znasz. Gdy dostaniesz z nieznanego adresu informację o superokazji zakupowej, zachowaj spokój i nie podejmuj decyzji w emocjach. Niezwykle atrakcyjna cena lub presja na szybkie złożenie zamówienia mogą być sygnałami, że ktoś próbuje Cię oszukać i wyłudzić pieniądze. Dlatego nie klikaj podejrzanych linków przesyłanych w mailach, postach lub SMS-ach. Mogą być próbą oszustwa.
Nie masz wpływu na nieuczciwych sprzedawców w sieci. Jednak możesz zadbać o własne bezpieczeństwo. Jeżeli chcesz poznać skuteczne sposoby obrony przed zakusami cyberprzestępców, pobierz bezpłatnie poradnik „W internecie rób prezenty bliskim, nie oszustom!”
6. Nie korzystaj z publicznych Wi-Fi
Jeżeli chcesz zrobić zakupy w sieci lub zalogować się do bankowości elektronicznej, nie korzystaj z ogólnodostępnych sieci Wi-Fi w galeriach handlowych, restauracjach czy w środkach transportu zbiorowego. W wielu przypadkach nie jest to bezpieczne połączenie. Punkty dostępowe publicznej sieci Wi-Fi nie zawsze zapewniają odpowiednią ochronę przed nieuprawnionym dostępem do danych. Twoje loginy, hasła, dokumenty i fotografie mogą przechwycić cyberprzestępcy.
Dlatego korzystaj tylko z chronionych (szyfrowanych) połączeń, np. za pośrednictwem VPN. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Jak zadbać o bezpieczne połączenie Wi-Fi?
Jak najbezpieczniej płacić w internecie?
Już wiesz, jak bezpiecznie kupować w internecie – jak ocenić wiarygodność sprzedawcy czy dany sklep online. Jednak to nie wszystko: bezpieczeństwo zakupów zależy od bezpieczeństwa płatności.
1. Używaj karty płatniczej i BLIKA
Karty płatnicze i BLIK uważane są za jedne z najwygodniejszych i najbezpieczniejszych sposobów płacenia za towary i usługi w internecie. Poza różnorodnymi zabezpieczeniami (np. dwupoziomowa autoryzacja transakcji) płatności kartą chroni chargeback. Oznacza to, że bank zwraca pieniądze nawet wtedy, gdy zapłacisz oszustowi za towar niezgodny z zamówieniem lub taki, którego nie otrzymasz. Skontaktuj się ze swoim bankiem, aby ustalić szczegóły działania usługi.
Zastanawiasz się, czy podawanie numeru karty i CVV jest bezpieczne? Jest bezpieczne – pod warunkiem, że korzystasz z godnych zaufania sklepów i portali. Niestety, cyberprzestępcy tworzą fałszywe witryny banków, bramek płatniczych i sklepów. Zanim podasz dane, przeanalizuj starannie adres i wygląd strony. Jeżeli zauważysz błędy językowe, rozpikselowane obrazki, dziwne kolory lub nietypowy format fontów, może to być sygnał, że jesteś na stronie stworzonej do wyłudzania danych i pieniędzy. Powstrzymaj się od jakichkolwiek operacji. Możesz wykonać zrzut ekranu i dołączyć go do zgłoszenia próby oszustwa na policji.
2. Ustaw limity na kontach bankowych
Prostym sposobem na podniesienie poziomu bezpieczeństwa płatności elektronicznych są limity wysokości transakcji. Ogranicz wysokość dziennych i miesięcznych przelewów, płatności BLIKIEM lub kartą. Jeżeli zgubisz kartę, ktoś pozna Twój PIN, nie będzie mógł jednorazowo wyczyścić konta – zyskasz czas, aby zablokować dostęp do konta. Limit transakcji może Cię powstrzymać także przed pochopnym przelewem dużej kwoty na konto oszusta.
Korzystaj z dwóch różnych kart (różnych kont) do płacenia w realu i online. W przypadku oszustwa nie stracisz wszystkich oszczędności, które trzymasz w banku.
3. Korzystaj z aplikacji mobilnej banku
Najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewnia autoryzacja transakcji przy użyciu aplikacji mobilnych, dostarczonych przez Twój bank. Inne formy autoryzacji, np. za pośrednictwem kodów wysyłanych przez w SMS-ach, są mniej wygodne i są zagrożone ryzykiem błędów.
Zakupy w internecie to wygodne i szybkie rozwiązanie. Może być również w pełni bezpieczne – wystarczy, że zastosujesz rady i zalecenia opisane w tym artykule.
Źródła
[1] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-zrobic-zakupy-w-internecie
[2] https://ccnews.pl/2024/04/05/gen-z-ponad-86-mlodych-polakow-kupuje-on-line/