Tauron wyjaśniania
Potoczna nazwa – rozliczenie w systemie prognozowanym – może być myląca. Warto więc podkreślić, że „prognoza” dotyczy tylko sposobu obliczania wielkości opłat na następny okres rozliczeniowy, czyli sześciu lub dwunastu miesięcy.
Prąd, który klient już zużył, rozliczany jest na podstawie rzeczywistych wskazań licznika. Prognozowane jest tylko to, co klient zużyje w następnym okresie rozliczeniowy. Czyli to, co już było, jest rozliczeniem rzeczywistym, a to, co będzie, prognozowanym.
Uproszczona faktura
By ułatwić klientom znalezienie najważniejszych informacji o rozliczeniu za prąd, Tauron przygotowuje nową, bardziej czytelną fakturę. Już teraz klienci otrzymują wraz ze swoją fakturą stronę z podsumowaniem informacji, które są dla klienta najważniejsze. W przejrzystej formie graficznej zaprezentowany zostanie wynik rozliczenia za poprzedni okres. Dzięki temu szybko znajdziesz informację, czy masz nadpłatę, czy niedopłatę.
W innej ramce umieszczona będzie informacja o prognozach na kolejny okres rozliczeniowy. Czyli kiedy i w jakiej wysokości klient będzie płacił rachunki prognozowane na następny okres rozliczeniowy. Szczegóły rozliczenie za rzeczywiste zużycie prądu – w poprzednim okresie – znajdzie się na kolejnych stronach.
Warto jednak zaznaczyć, że zmiana formy faktury nie oznacza zmiany w zasadach rozliczeń. Sposób rozliczeń pozostanie taki sam, bo musi być zgodny z prawem. Jeśli chcesz zapoznać się z szczegółowymi zasadami rozliczeń w tzw. systemie prognozowanym, przeczytaj wyjaśnienia poniżej.
Dwie części faktury w systemie prognozowanym
Faktura w tzw. systemie prognozowanym – czyli taka, która wystawiana jest na sześć lub dwanaście miesięcy – ma dwie zasadnicze części:
- rozliczenie rzeczywiste za poprzedni okres rozliczeniowy
- prognozowane opłaty na następny okres rozliczeniowy.
Nazwa – rozliczenie prognozowane – związana jest więc tylko z tą częścią faktury, która zawiera wyliczenie opłat na przyszłość.
Najpierw wyliczana jest wartość rzeczywistego zużycia energii. Podstawą takiego wyliczenia są wskazania licznika oraz stawki opłat za sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej. Potem porównuje się wartość rzeczywistego zużycia energii z wartością opłat prognozowanych – czyli tego, co klient zapłacił na podstawie tzw. blankietów.
Rozliczenie rzeczywiste za poprzedni okres
Jeżeli klient ma tzw. umowę kompleksową – czyli na sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej – dostaje jedną fakturę. Wtedy wyliczenie należności za prąd zawsze dokonywane jest z podziałem na dwa różne rodzaje opłat:
- opłaty za energię elektryczną
- opłaty za dystrybucję energii elektrycznej.
Takie rozróżnienie opłat wynika z prawnego ukształtowania rynku energii elektrycznej w Polsce. Zgodnie z nim sprzedaż towaru – czyli energii elektrycznej – prowadzi jedna spółka, a dystrybucją – czyli dostarczaniem prądu – zajmuje się inna spółka, tzw. Operator Systemu Dystrybucyjnego.

Jak liczone są opłaty za sprzedaż i dystrybucję energii?
Wyliczenie opłat za sprzedaż energii elektrycznej jest proste. Polega na pomnożeniu ilości zużytego prądu przez obowiązującą stawkę za jedną kWh. W tej części rozliczana jest też ewentualna opłata miesięczna.
Bardziej skomplikowane jest wyliczenie opłat za dystrybucję energii, ponieważ jest kilka różnych składników opłat. Rodzaje tych opłat określone są w prawie energetycznym i każda z nich musi być uwzględniona w rozliczeniu za prąd.
Zasadniczo opłaty dystrybucyjne dzielą się na stałe – zależne od ilości miesięcy – i zmienne – zależne od ilości zużytej energii. Gdy zsumujemy te opłaty, otrzymujemy należność za dystrybucję energii.
Suma opłat za sprzedaż i dystrybucję prądu jest powiększana o podatek VAT. W ten sposób wyliczona jest całkowita kwota do zapłaty.
Nadpłata i niedopłata
Klient, który jest rozliczany w systemie sześciu lub dwunastu miesięcy, nie płaci na raz całej kwoty wynikającej z rzeczywistego zużycia energii. W poprzednim okresie rozliczeniowym płacił przecież rachunki prognozowane. Cała kwota, którą klient wpłacił na podstawie prognoz, pomniejsza jego ostateczne rozliczenie za prąd zużyty w minionym okresie rozliczeniowym.
Jeżeli rzeczywiste zużycie prądu było większe niż to, które zostało zaprognozowane, powstaje niedopłata. Jeśli klient zużył mniej prądu, niż wynikało to z prognozy, wynikiem rozliczenia jest nadpłata.
Prognozy dotyczą przyszłości
Prognozy – tzw. blankiety – to kwoty, które klient płaci przez kolejnych sześć lub dwanaście miesięcy. W przypadku rozliczeń sześciomiesięcznych klient dostaje pięć blankietów płatnych co miesiąc. W przypadku rozliczeń dwunastomiesięcznych klient otrzymuje zazwyczaj sześć blankietów płatnych co dwa miesiące.
Kwota do zapłaty na każdym blankiecie jest taka sama. Jednak, kiedy klient ma nadpłatę, pierwszy blankiet jest pomniejszony o wartość nadpłaty. Gdy klient ma niedopłatę, to pierwszy blankiet jest powiększony o wartość niedopłaty.
Oceń proponowane zmiany
Tauron zaprezentuje nowy wzór faktury za prąd w czerwcu 2025 r. Jednak już teraz klienci dostają razem z rozliczeniem dodatkową kartkę, na której są przedstawione najważniejsze informację.
Jeśli jeszcze nie otrzymałeś faktury z dodatkową kartką, bo dostajesz rozliczenie w późniejszych miesiącach roku, możesz zobaczyć wzór tej informacji na stronie internetowej tauron.pl/prostafaktura.
Tauron zachęca nie tylko do zapoznania się z tą informacją, ale również do oceny proponowanych zmian. Opinia klientów pomoże w opracowaniu nowej, prostej i czytelnej faktury.