Skip to main content

Posłuchaj artykułów
0:00
0:00
Posłuchaj kolejnych artykułów

styl życia


Zespół Lepiej.

Zespół Lepiej.


1 834

„Czyste Powietrze” – zasady programu

Zespół Lepiej.
Zespół Lepiej.

Program „Czyste Powietrze” to jeden ze sposobów wsparcia ekologicznych inwestycji. Dzięki niemu możemy otrzymać dopłaty m.in. przy wymianie pieca na nowszy i bardziej przyjazny dla środowiska model. Jednak nie jest to jedyna forma wsparcia, z jakiej możemy skorzystać. Jak działa program „Czyste Powietrze”, kto może z niego skorzystać i w jaki sposób to zrobić? Dowiesz się z tego artykułu!


 

Jakie warunki należy spełnić, by móc przystąpić do programu „Czyste Powietrze”?

Program „Czyste Powietrze” jest przeznaczony dla właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych, więc to oni mogą zgłosić się po dofinansowanie. Jeśli jesteś właścicielem lokalu z wyodrębnioną księgą wieczystą, również możesz złożyć wniosek o dopłatę.

Aby móc skorzystać z programu, należy dodatkowo spełnić kryteria zarobkowe. Po przekroczeniu pewnej kwoty, dofinansowanie nie będzie Ci przysługiwało, nawet jeśli spełnione będą inne kryteria. Twoje dochody nie mogą przekroczyć 100 tysięcy zł rocznie. Dokładne informacje o sposobie ich obliczenia, w zależności od źródła ich pozyskania, można znaleźć w regulaminie programu „Czyste Powietrze”.

Niektóre osoby mogą ubiegać się o podwyższoną kwotę dopłaty. W przypadku, gdy:

  • Twoje dochody w przeliczeniu na członka rodziny nie przekraczają miesięcznie 1564 zł netto, jeśli mieszkasz z kimś,
  • lub 2189 zł netto, jeśli mieszkasz samemu,

kwota uzyskana z programu „Czyste Powietrze” może być wyższa. Dla przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą próg ten w ujęciu rocznym określony został poniżej trzydziestokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Najwyższe dofinansowania, sięgające nawet 90% wartości inwestycji może być udzielone osobom, których sytuacja finansowa jest szczególnie trudna. Są to osoby, których miesięczne dochody w przeliczeniu na członka rodziny nie przekraczają kwoty 900 zł, lub 1260 zł w gospodarstwie jednoosobowym. Jeśli masz ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, także możesz ubiegać się o wyższe dofinansowanie. Dla przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, próg ten w ujęciu rocznym określony został poniżej dwudziestokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Program „Czyste Powietrze” – jak złożyć wniosek?

Złożenie wniosku o przystąpienie do programu „Czyste Powietrze” jest darmowe. Nawet jeśli Twój wniosek zostanie odrzucony, nie poniesiesz z tego tytułu żadnych kosztów. Jak można go złożyć?

Wniosek możesz złożyć zarówno osobiście w oddziałach Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak i w urzędzie gminy, która zawarła porozumienie o współpracy. Wypełniony wniosek można także wysłać pocztą. Najprostszym sposobem jest wypełnienie go przez internet -i podpisanie przez profil zaufany. W przypadku wizyty w urzędzie nie jesteś zobowiązany do posiadania profilu zaufanego, który pomoże zweryfikować Twoją tożsamość, ale w dalszym ciągu konieczny będzie adres e-mailowy.

„Czyste Powietrze” – jakie dokumenty będą Ci potrzebne?

By złożyć wniosek o dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze”, potrzebnych będzie kilka informacji i dokumentów. Najlepiej jest przygotować je sobie wcześniej, co znacznie usprawni proces składania wniosku. Co będzie Ci potrzebne?

  • dane do logowania na profil zaufany, do zweryfikowania Twojej tożsamości (chyba że składasz wniosek w urzędzie gminy),
  • skan wypisu z księgi wieczystej lub w przypadku jej braku – skan aktu własności nieruchomości,
  • skany oświadczeń z danymi współwłaścicieli nieruchomości, wraz z ich podpisami. Dotyczy to także współwłasności małżeńskiej,
  • informacje o dochodach oraz skany zaświadczeń, które potwierdzają Twoje prawa do uzyskania wyższej dopłaty (o ile o nią zabiegasz),
  • numer działki, na której znajduje się nieruchomość,
  • numer konta bankowego, na który chcesz otrzymać dofinansowanie.

Jeśli przygotujesz się w ten sposób, możesz mieć pewność, że wypełnienie wniosku nie sprawi Ci żadnych problemów.

Jak złożyć wniosek przez internet?

Aby złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”, musisz wejść na stronę internetową: gwd.nfosigw.gov.pl.

Po zalogowaniu się na stronie za pomocą profilu zaufanego wypełniasz wniosek. Nie jest o trudne, ale warto zrobić to uważnie. W przypadku błędu Twój wniosek może zostać odrzucony. Po wypełnieniu wszystkich danych załącz skany niezbędnych dokumentów i kliknij przycisk „Wyślij”.

Zwróć uwagę na to, że potwierdzenie złożenia wniosku powinno trafić na Twoją pocztę e-mailową. Jeśli tak się nie stanie, może to oznaczać, że Twój wniosek został wypełniony niewłaściwie. W takiej sytuacji najlepiej skontaktuj się z operatorem strony za pomocą e-maila.

Zobacz również…

 
piec

Chcesz uzyskać dofinansowanie do pompy ciepła, pieca gazowego, pieca na pellet lub ogrzewania elektrycznego? Zobacz przegląd otwartych programów, w ramach których możesz ubiegać się o dotację.

Dowiedz się więcej

Program „Czyste Powietrze” – podsumowanie

Program „Czyste Powietrze” jest sposobem na walkę z zanieczyszczeniem środowiska spowodowanym przestarzałymi metodami i technologiami grzewczymi. W jego ramach możemy starać się o dofinansowanie na wymianę pieca, ocieplenie domu czy na instalację fotowoltaiczną – pod dwoma warunkami.

Pierwszym z nich jest konieczność posiadania prawa do własności lub współwłasności domu jednorodzinnego. Drugi wymóg jest związany z Twoimi dochodami, które nie mogą przekroczyć określonej przez ustawodawcę kwoty.

Sam proces składania wniosku można w całości przeprowadzić za pomocą internetu, korzystając z profilu zaufanego. Aby to zrobić, należy przygotować sobie wcześniej niezbędne skany dokumentów. Jeśli ta opcja Ci nie odpowiada, możesz złożyć wniosek stacjonarnie w przeznaczonym do tego urzędzie.