Co zrobić, gdy woda cieknie z kranu i nagle gaśnie światło?
Tuż po wystąpieniu awarii należy zrobić wszystko, aby zminimalizować zagrożenie dla domowników i zapobiec powiększaniu strat. Oto sposoby reakcji na typowe awarie:
- awaria wody: wyciek z kranu lub z pękniętej rury – zakręć główny zawór doprowadzający wodę ciepłą lub zimną – jeżeli rozszczelnieniu uległ sam zawór, to jak najszybciej skontaktuj się z administracją, żeby odciąć cały pion: wylewająca się na posadzkę woda szybko przeniknie przez strop i zaleje mieszkanie sąsiada, za co zapłacisz wysokie odszkodowanie;
- awaria pralki – jeżeli woda wylewa się z urządzenia, to nie wchodź w kałużę, bo w przypadku przebicia grozi Ci porażenie prądem – wyłącz bezpieczniki i odetnij zimną wodę głównym zaworem na wypadek, gdyby awaria dotyczyła zaworu doprowadzającego wodę do pralki, a dopiero potem rozpocznij zbieranie wody z podłogi;
- nagła awaria prądu bez wyraźnej przyczyny – sprawdź, czy nie wybiły bezpieczniki: jeżeli do tego doszło, to przyczyną może być zwarcie w instalacji lub w jakimś urządzeniu – w takim przypadku nie podnoś bezpieczników, lecz postaraj się najpierw odłączyć wszystkie dostępne urządzenia i sprawdzić ich stan: jeżeli tego nie zrobisz, to możesz spowodować kolejne zwarcie, które często kończy się uszkodzeniem instalacji elektrycznej;
- awaria prądu po podłączeniu jakiegoś urządzenia – jeżeli bezpieczniki są wybite, to niemal na pewno przyczyną jest zwarcie w podłączonym urządzeniu – odłącz je, a dopiero potem podnieś bezpieczniki;
- awaria gazu (wyczuwasz zapach) – otwórz szeroko okna i drzwi, zakręć kurki, a najlepiej zawór odcinający, nie włączaj urządzeń elektrycznych, bo iskrzenie w instalacji może spowodować wybuch gazu – jeżeli gaz w dalszym ciągu ulatnia się, należy zostawić otwarte okna, wyjść z budynku i wezwać pogotowie gazowe;
- awaria CO: brak ogrzewania – jeżeli kaloryfer jest tylko zapowietrzony, to stosunkowo łatwo można mu przywrócić sprawność – większym problemem jest awaria sieci, która odcina ogrzewanie często na wiele dni i przymusza do podjęcia nadzwyczajnych działań: należy przenieść się do najcieplejszego pomieszczenia i korzystać z grzejnika elektrycznego.
Po zastosowaniu opisanych środków zaradczych zawsze należy wezwać odpowiedniego fachowca. Tylko w ten sposób poznasz prawdziwą przyczynę awarii i zabezpieczysz się przed jej powtórzeniem w przyszłości.
Do kogo zwrócić się o pomoc?
Jeżeli nie udało Ci się samodzielnie opanować awarii, udaj się po radę do sąsiada. Jest najbliżej, więc najszybciej może udzielić pomocy. Jednak z przeprowadzonych wśród seniorów badań ankietowych wynika, że sąsiedzi zajmują dopiero czwarte miejsce wśród preferowanych grup wsparcia w przypadku awarii1. O pomoc do sąsiadów zwraca się tylko 10% seniorów. Dwie pierwsze lokaty (łącznie blisko 80%) należą do rodziny – niezależnie od tego, czy senior mieszka razem z rodziną, czy osobno. Na trzeciej pozycji znaleźli się znajomi (12% zapytań o pomoc).
Poinformowanie innych osób jest ważne nie tylko dlatego, że daje możliwość szybszego usunięcia problemu. Sąsiedzi czy rodzina pomogą posprzątać mieszkanie po awarii: przesunięcie pralki lub dużej lodówki może okazać się przedsięwzięciem przekraczającym możliwości seniorów.
Prąd EKO z Serwisantem 24H PLUS najlepszy na wszystkie awarie
Próba opanowania sytuacji bezpośrednio po awarii, a następnie poszukiwania fachowca mogą być bardzo stresujące. Uzgadnianie terminów, ustalenie ceny usług i napięcie związane z wyczekiwaniem na przyjazd serwisanta to duży wysiłek fizyczny oraz emocjonalny dla osób starszych. Na szczęście można uniknąć dyskomfortu związanego z awarią sprzętu czy domowej instalacji. Wystarczy wybrać pakiet serwisowy TAURONA Prąd EKO z Serwisantem 24H PLUS. Zamiast wyczerpujących poszukiwań kontaktu do odpowiedniego fachowca, korzystasz zawsze z tego samego numeru telefonu. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz elektryka, hydraulika, specjalisty od AGD/RTV, ślusarza czy szklarza.
W pakiecie Prąd EKO z serwisantem 24H PLUS otrzymujesz bezpłatny serwis do kwoty 3000 zł. Możesz go wykorzystać, rozkładając kwotę na 6 awarii o wartości do 500 zł każda. Fachowiec podejmie się naprawy niezależnie od wieku urządzenia. Wszystko, co musisz zrobić, to zadzwonić i zgłosić awarię – o nic więcej nie musisz się martwić.
Pobierz bezpłatny poradnik dla seniorów – cenne źródło informacji na temat bezpieczeństwa seniorów w internecie i poza nim.
1 Raport „Seniorów sposób na coś się zepsuło”