Spis treści
Czy możliwe jest ładowanie samochodu z paneli fotowoltaicznych?
Samochód elektryczny można „zatankować” na stacji ładowania pojazdów elektrycznych, co jest szybkie, ale stosunkowo drogie. Alternatywą jest ładowanie w domu z wallboxa, co pozwala znacząco obniżyć koszty. A jeśli posiadasz instalację fotowoltaiczną – możesz zasilać auto energią słoneczną, jeszcze bardziej ograniczając wydatki. Warto pamiętać, że zwykłe gniazdko nie nadaje się do ładowania samochodu elektrycznego. To ryzykowne i może prowadzić do przeciążenia instalacji. Samochód powinien być ładowany za pomocą odpowiedniej ładowarki, zaprojektowanej specjalnie do tego celu.
Coraz więcej właścicieli PV dostrzega, że ładowanie samochodu energią wyprodukowaną na własnym dachu to naturalny i opłacalny krok – szczególnie jeśli auto jest regularnie ładowane, np. codziennie po pracy. W takich przypadkach energia z paneli może w istotny sposób wspierać codzienną eksploatację pojazdu.
Oczywiście, by system działał efektywnie, instalacja PV musi być dopasowana do zapotrzebowania – zarówno domu, jak i samochodu. Typowa instalacja może nie pokryć całkowitego zużycia energii przez pojazd, ale nawet częściowe wsparcie przekłada się na niższe rachunki i większą niezależność od sieci. A jeśli planujesz większe przebiegi – warto rozważyć rozbudowę instalacji lub zastosowanie magazynu energii.
Dobrym uzupełnieniem będzie też domowa stacja ładowania (wallbox), która skraca czas ładowania i zwiększa komfort użytkowania – najlepiej uwzględnić ją już na etapie projektowania całego systemu.

Jaka moc fotowoltaiki do ładowania samochodu będzie odpowiednia?
Jak obliczyć moc instalacji fotowoltaicznej do ładowania samochodu? Rzadkością jest instalacja fotowoltaiczna, która zasila tylko stację ładowania pojazdów. W praktyce część tej energii może być wykorzystywana na bieżące potrzeby domowe – dlatego nie cała produkcja PV trafi do ładowania auta.
Jak policzyć, ile kWh zużywa pojazd z napędem elektrycznym? Na początku określ, ile energii potrzebuje Twój samochód na przejechanie 100 km. Może to być np. 18 kWh, czyli 0,18 kWh/km. Potrzebujesz też danych o liczbie kilometrów, które pojazd pokonuje w ciągu roku. Polska średnia to około 20000 km. Wynik mnożenia wynosi 3600 kWh (0,18 kWh x 20000 km).
Przy założeniu, że w polskich warunkach klimatycznych z 1 kW instalacji udaje się uzyskać około 1000 kWh energii rocznie, potrzebujesz dla swojego auta instalacji o mocy około 3,6 kW. Trzeba jednak pamiętać, że rzeczywiste zużycie energii będzie nieco wyższe – podczas ładowania występują straty energetyczne, które trzeba uwzględnić w szacunkach. Wartości przytoczone w powyższym przykładzie są wartościami orientacyjnymi – dokładny dobór instalacji zależy od wielu indywidualnych czynników, takich jak: wielkość zużycia energii czy usytuowanie instalacji.
Ładowanie samochodu z fotowoltaiki – ile paneli słonecznych potrzeba?
Do ładowania samochodu z fotowoltaiki potrzeba średnio od 12 do 16 paneli o mocy 400 W, co przekłada się na instalację o łącznej mocy około 5–6,5 kWp. Taki zestaw w okresach wiosennym, letnim i jesiennym jest w stanie wygenerować energię wystarczającą do codziennego pokonywania ok. 80–200 kilometrów dziennie, co odpowiada zużyciu na poziomie 14–35 kWh dziennie. Oczywiście wszystko zależy od warunków nasłonecznienia, sposobu jazdy oraz sprawności samego pojazdu. Ponadto nie zawsze wtedy, gdy instalacja fotowoltaiczna produkuje energię, mamy możliwość ładowania samochodu – to również wpływa na wykorzystanie energii z własnej instalacji
A ile kosztuje fotowoltaika do ładowania samochodu? Koszt takiej instalacji wynosi zazwyczaj od 25 do 35 tysięcy złotych – w tej cenie uwzględniony jest zarówno zakup paneli, jak i falownika oraz montaż. Warto jednak pamiętać, że aby móc skorzystać z dotacji, np. w ramach programu „Mój Prąd”, konieczne jest dodatkowe wyposażenie instalacji w magazyn energii. To oczywiście zwiększa całkowity koszt inwestycji, ale daje większą niezależność energetyczną i możliwość ładowania samochodu energią z własnej instalacji także poza godzinami nasłonecznienia.
Dla porównania – koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym, ładowanym w domu przy standardowej taryfie, wynosi średnio od 12 do 16 zł, zakładając zużycie na poziomie 15–20 kWh na 100 km i cenę prądu około 0,80 zł/kWh. Jeśli jednak kierowca korzysta z energii pochodzącej z fotowoltaiki – i posiada system zarządzania energią oraz inteligentną ładowarkę – koszt ten można zredukować niemal do zera.
Z drugiej strony, korzystanie z publicznych stacji szybkiego ładowania, szczególnie tych powyżej 100 kW, to wydatek rzędu 25–40 zł za 100 km – co nadal wypada korzystniej niż jazda autem spalinowym, ale różnica nie jest już tak spektakularna. To właśnie dlatego ładowanie elektryka z paneli fotowoltaicznych uznawane jest dziś za jedno z najbardziej efektywnych i przyszłościowych rozwiązań transportowych.
Czy można ładować samochód elektryczny z domowego gniazdka?
Zwykłe gniazdko 230 V nie nadaje się do ładowania samochodu elektrycznego. Taka instalacja nie jest przystosowana do długotrwałego, dużego obciążenia – może się przegrzewać, co grozi uszkodzeniem instalacji, a nawet pożarem. Tzw. ładowanie awaryjne z gniazdka powinno być traktowane wyłącznie jako ostateczność – nie jako codzienna praktyka.
Dlatego do regularnego ładowania zdecydowanie rekomenduje się montaż tzw. wallboxa – domowej stacji ładowania o mocy od 7 do 22 kW. To rozwiązanie nie tylko skraca czas ładowania, ale przede wszystkim zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Jakie korzyści daje ładowanie samochodu z fotowoltaiki?
Wykorzystanie prądu z instalacji fotowoltaicznej do częściowego zasilania ładowania samochodu elektrycznego może znacząco obniżyć koszty energii zużywanej na ten cel. Choć przeciętna domowa instalacja PV nie jest w stanie w pełni pokryć zapotrzebowania energetycznego pojazdu, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu, to może stanowić realne wsparcie dla domowego budżetu.
1. Ekologiczny samochód na ekologicznym paliwie
Przeciwnicy samochodów elektrycznych próbują wykazać, że nie są one ekologicznym środkiem lokomocji. Do najczęściej podnoszonych argumentów należy prawdziwy zarzut, że do ładowania akumulatorów „zielonych” pojazdów używa się często energii wyprodukowanej w wyniku spalania węgla. Ładowanie samochodu z fotowoltaiki sprawia, że samochody elektryczne nie tylko nie produkują spalin, lecz nie korzystają też z „brudnej” energii.
2. Ładowanie samochodu zwiększa poziom autokonsumpcji energii z fotowoltaiki
Prosumenci, którzy rozliczają się według wprowadzonego w 2022 roku systemu net-billing najwięcej zyskają na zwiększaniu autokonsumpcji. Przekazywanie energii do sieci jest mniej korzystne niż użycie jej na własne potrzeby. Akumulator trakcyjny samochodu elektrycznego może przyjąć nadwyżki energii. Dzięki temu poprawia się ogólny bilans energetyczny gospodarstwa domowego. Aby jednak zwiększać autokomsumpcję, auto powinniśmy ładować w ciągu dnia, wtedy, kiedy instalacja produkuje energię.
3. Fotowoltaika obniża koszty eksploatacji pojazdu
Stacja ładowania połączona z instalacją fotowoltaiczną może znacząco obniżyć koszty związane z użytkowaniem samochodu elektrycznego. W sprzyjających warunkach – przy odpowiednio dużej instalacji PV i dopasowanym sposobie ładowania – część energii potrzebnej do jazdy może pochodzić z własnej produkcji.
Na poziom oszczędności wpływają m.in. liczba przejechanych kilometrów, pojemność baterii, moc stacji ładowania, wielkość instalacji PV oraz pora ładowania (najlepiej – w ciągu dnia).
Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak zbudować własną instalację i oszacować produkcję prądu, wszystkie potrzebne informacje znajdziesz na naszej stronie Fotowoltaika od Taurona.
4. Ładowanie samochodu z fotowoltaiki zmniejsza ślad węglowy
Prywatny samochód elektryczny zasilany energią ze słońca redukuje ślad węglowy gospodarstwa domowego. Im więcej jest samochodów ładowanych prądem z domowych instalacji i farm fotowoltaicznych, tym większa jest szansa, że uda się zahamować, a z czasem zacząć redukować udział w miksie energetycznym prądu produkowanego w wyniku spalania węgla.
Możesz korzystać z taniej energii ze słońca nawet wówczas, gdy nie jesteś posiadaczem własnej nieruchomości. Nowelizacja ustawy o OZE (Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw) wprowadziła definicję prosumenta zbiorowego. Mogą nim być deweloperzy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Przysługuje im prawo do ubiegania się o dofinansowanie budowy instalacji fotowoltaicznych. Aby z niego skorzystać, wystarczy przekonać własną wspólnotę do inwestycji w fotowoltaikę i stację ładowania pojazdów elektrycznych. Już teraz możliwa jest instalacja stacji ładowania samochodów w budynkach wielorodzinnych lub w ich sąsiedztwie.
Sprawdź również: Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku – czy jest możliwe?
Magazyn energii – większa niezależność i lepsze wykorzystanie prądu z fotowoltaiki
Jeśli poważnie myślisz o ładowaniu samochodu elektrycznego energią ze słońca, warto rozważyć także inwestycję w magazyn energii. Dzięki niemu możesz przechowywać nadwyżki wyprodukowanej energii i wykorzystać je dokładnie wtedy, kiedy ich potrzebujesz – na przykład wieczorem, gdy wracasz do domu i podłączasz auto do ładowania. To rozwiązanie zwiększa autokonsumpcję i ogranicza konieczność pobierania prądu z sieci w godzinach, gdy fotowoltaika już nie pracuje.
Magazyn energii to również dodatkowy element niezależności energetycznej – szczególnie w sytuacjach awaryjnych czy w obliczu rosnących cen energii elektrycznej. Choć taka inwestycja wiąże się z dodatkowymi kosztami, to z roku na rok staje się coraz bardziej opłacalna i dostępna.
Więcej o tym, jak działa magazyn energii i czy warto go mieć w domu, przeczytasz w naszym artykule: Magazyn energii – czy się opłaca? Poznaj korzyści!
Ładowanie elektryka z paneli fotowoltaicznych to dziś jedno z ciekawszych i coraz chętniej wybieranych rozwiązań. Choć nie każdemu od razu będzie odpowiadać taka forma zasilania pojazdu – czy to ze względu na warunki techniczne, czy przyzwyczajenia – warto ją rozważyć jako długoterminową inwestycję w wygodę, oszczędności i niezależność. Niezależnie od tego, czy korzystasz już z fotowoltaiki, czy dopiero planujesz jej montaż, ładowanie auta elektrycznego z własnej instalacji może być kolejnym krokiem w stronę bardziej zrównoważonego stylu życia. Jeżeli zainteresował Cię temat, poznaj propozycje TAURONA związane z elektromobilnością.