Domowe awarie mają bardzo różne konsekwencje. Zwarcie w instalacji elektrycznej często kończy się wybiciem korków, ale równie dobrze finałem może być pożar mieszkania czy domu. Niewielki, ale ukryty w ścianie wyciek wody często doprowadza do rozległych zniszczeń.
Jak znaleźć dobrego fachowca?
Gdy minie już pierwszy szok związany ze strzelającymi iskrami elektrycznymi, tryskającą z pękniętej rury wodą czy strzaskaną szybą, zaczynasz gorączkowo myśleć, jak znaleźć fachowca, który to wszystko naprawi. Dobrego elektryka, podobnie jak dobrego szklarza czy dobrego hydraulika nie tak łatwo znaleźć, jak mogłoby się wydawać. Szczególnie wtedy, gdy do awarii doszło w dzień wolny od pracy.
Niesprawny odkurzacz, telewizor czy piekarnik bardzo utrudniają codzienne funkcjonowanie. Mimo to, można odłożyć wizytę serwisanta AGD/RTV nawet o parę dni. Nie da się tak postąpić w przypadku nieszczelnego zaworu wodnego czy instalacji gazowej, nie wspominając o braku prądu. Jak sobie radzić w takich sytuacjach?
Z badania przeprowadzonego wśród seniorów, wynika, że proces poszukiwania odpowiedniego fachowca zaczyna się w najbliższym otoczeniu. Okazuje się, że 38% badanych ma znajomego, który jest złotą rączką. Blisko połowa seniorów zwraca się o pomoc w znalezieniu serwisanta do rodziny, a 26% korzysta z rekomendacji sąsiadów. Ostatnie miejsce (18% przypadków) zajmują fachowcy z ogłoszeń znalezionych w Internecie.
Sporym zaskoczeniem jest zawarta w raporcie o zachowaniach seniorów informacja, że do lamusa odchodzą rubryki ogłoszeń w gazetach papierowych. Ta możliwość poszukiwania serwisantów wypadła z klasyfikacji – nawet seniorzy korzystają z niej bardzo rzadko. Prawdopodobnie da się powiązać to zjawisko ze znacznymi spadkami nakładów prasy codziennej w ostatnich dwóch dekadach. To okres ekspansji Internetu, a wraz z nim mediów i usług elektronicznych.
Porady dla seniorów dotyczące serwisowania sprzętów AGD i RTV znajdziesz w artykule: Jak seniorzy radzą sobie z awariami?
Czy można ufać fachowcom z Internetu?
Interesujące jest to, że choć seniorzy rzadko korzystają z fachowców z ogłoszenia w sieci, to mają do nich duże zaufanie. 54% badanych uważa, że można powierzyć naprawę serwisantowi znalezionemu w Internecie. Dokładnie tyle samo, czyli 54% respondentów uważa, że Internet nie jest bezpiecznym miejscem. Jako przykłady zagrożeń seniorzy wskazują oszustów i naciągaczy oraz ryzyko wycieku wrażliwych danych. Wniosek nasuwa się sam: problem tkwi w trudnościach związanych z obsługą urządzeń mobilnych oraz obawą przed korzystaniem z sieci. Można przypuszczać, że grupa traktująca Internet z rezerwą pokrywa się w dużym stopniu z grupą seniorów, którzy nie korzystają z dobrodziejstw sieci. Innymi słowy: poczucie bezpieczeństwa jest ściśle powiązane z regularnym korzystaniem z Internetu.
Niezależnie od poziomu zaufania do Internetu i znajdowanych tam ofert serwisowych, można dość łatwo zweryfikować wiarygodność fachowca. Oto lista rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze serwisanta:
- zarejestrowana działalność gospodarcza – korzystanie z usług majsterkowiczów i domorosłych fachowców od wszystkiego jest tanie, ale ryzykowne. Jeżeli naprawa nie powiedzie się lub sprzęt zostanie zniszczony, zabraknie Ci podstawy do dochodzenia odszkodowania;
- możliwość wystawienia faktury – niektórzy fachowcy prowadzący działalność gospodarczą, wykonują różne usługi „na lewo”, bez odnotowania w księgach – konsekwencje są takie same, jak przy korzystaniu z usług fachowca bez zarejestrowanej działalności;
- kompletne dane na stronie – na stronie firmy serwisowej sklepu powinien znajdować się adres do korespondencji, NIP, REGON, adres e-mail i telefon – jeżeli dane są niekompletne, to należy ten fakt potraktować jak sygnał ostrzegawczy;
- opinie klientów – jeżeli wybrany przez Ciebie wykonawca działa legalnie, to sam zadba o to, żeby w sieci pojawiały się pozytywne opinie na jego temat – wystarczy wyszukać na mapach Google zakład serwisowy i przeczytać znajdujące się przy nim komentarze klientów;
- łatwy kontakt – jeżeli w czasie rozmowy telefonicznej lub wymiany korespondencji e-mail masz problemy komunikacyjne, a Twój rozmówca traktuje Cię jak natręta, to lepiej zrezygnować z takiego fachowca – jest wielu wykonawców usług serwisowych, więc nie ma sensu zatrudniać kogoś, kto nie szanuje swoich klientów.
Przeczytaj również inny artykuł na ten temat: Rzetelny fachowiec – gdzie go szukać?